GALERIE GRAND CAFÉ

fcb

Kája Saudek

kodet

Kája Saudek, vlastním jménem Karel Saudek (13. května 1935 Praha – 25. června 2015 Praha) byl český malíř a komiksový kreslíř. Jeho specifické výtvarné dílo doplnilo také několik filmů a populárně naučný televizní seriál Okna vesmíru dokořán, ilustroval též řadu knih a časopisů, mezi nimi i několik z pera Jaroslava Foglara. Byl bratrem (jednovaječné dvojče) fotografa Jana Saudka.

V padesátých letech nemohl z politických důvodů studovat, stal se tedy technickým kreslířem v projekční kanceláři a poté rekvizitářem a stavěčem dekorací ve filmových studiích na Barrandově. Získává zkušenosti s typografií a filmovým řemeslem. Zároveň se zabývá komiksem a kresbou.

Přelomovým je rok 1966, kdy dostává příležitost jako výtvarník „komiksového“ filmu Kdo chce zabít Jessii. Dostává se tím do širokého povědomí a stává se žádaným ilustrátorem, autorem mnoha filmových plakátů a komiksových děl. Zároveň se zabývá olejomalbou a s volnou tvorbou na plátno pokračuje i v následujících desetiletích.

O dva roky později zahajuje práci na největším z komiksových opusů Muriel a andělé. Bohužel přichází srpen 1968 a s ním sovětská okupace. V roce 1969 vychází jen několik stran jako upoutávka, ale vydání celého díla je následně příkazem shora zastaveno. Parafrázi tématu sovětského vpádu dále zpracoval i v pokračování této ságy s názvem Muriel a oranžová smrt. Obě tato díla mohla být zákonitě publikována až po změně režimu, Muriel a andělé navíc až poté, co se objevily záhadně ztracené tiskové desky.

Na počátku sedmdesátých let se Kája Saudek vedle volné tvorby věnuje zejména komiksu. Spolupracuje s redakcí časopisu Mladý svět a téměř dva roky pravidelně vychází Lips Tullian, dobrodružný komiks, jenž svým do detailu přesným zpracováním připomíná barokní rytiny. Kája Saudek se musel v této době uchylovat k co možná neutrálním tématům, ale i tak byl tento komiks posléze zakázán.

V roce 1971 se ještě podařilo prosadit Káju Saudka jako výtvarníka filmu Čtyři vraždy stačí, drahoušku. Kresby Káji Saudka zde nejsou klasickým výtvarným doprovodem, ale tvoří základ filmu, který pak jednotlivé dějové scény dotvářejí. Avšak přes nesporný úspěch filmu byl s postupující normalizací pro autora stále větší a větší problém proniknout na oficiální výtvarnou scénu. Dokonce ani komiks s hlavním hrdinou majorem Zemanem (1976-8), tehdejší ikonou socialistické kinematografie, nevydržel bez zákazu z vyšších míst. Jeho zpracování prý bylo příliš „západní“.

Od roku 1979 začal spolupracovat s Českou speleologickou společností. V malých nákladech publikoval mimo dosah cenzurou kontrolovaných socialistických nakladatelství zajímavá díla zpracovaná na scénáře významných autorů. V osmdesátých letech ve studiu v Bratislavě také natáčí zajímavý seriál propagující vědecké zkoumání kosmu Okna vesmíru dokořán. Tento cyklus byl po výtvarné stránce víceméně postaven na stovkách jeho obrázků.

Po Sametové revoluci se stěžejní díla Káji Saudka konečně dočkala vydání, bohužel povětšinou ve velice nízké tiskové kvalitě. Autor sám se věnoval zejména volné tvorbě, nejčastěji s tématikou ženy, která mu byla nejvlastnější. Vypracoval si v této době osobitý styl černobílé kresby na šedém pozadí doplněné výrazným šrafováním. Dalšími náměty mu byly rozličné stroje a technická zařízení, zvláštní skupinu zaujímají automobily převážně americké provenience.

 

 

Kudyznudy.cz - tipy na výlet

Copryright 2021 Galerie GRAND CAFÉ

Václavském náměstí Znojmo

galeriegrandcafe@seznam.cz | +420 604 200 692

web by GOLDEN ORANGE s.r.o.